08 June 2009

Nieuwe carriëre: rij-instructeur!

Ze figureert al ergens in een postje over een na-het-werk-wandelingetje: Tjarda, onze nieuwe Britse glaciologe met onwaarschijnlijke naam. Haar naam is atypisch Brits, maar haar ideeën over welke kant van de weg logisch is om op te rijden, en waar het stuur hoort in een auto, zijn dat niet. Verder heeft ze in Engeland leren rijden, maar het daarna nauwelijks toegepast, en dan ook nog es bijna alleen op weinig voor de hand liggende plaatsen als Svalbard, en schimmige Mediterrane vulkaaneilandjes. En ik heb gemerkt dat Tromsø een stad is waar een auto erg van pas komt; iets waar Tjarda het van harte mee eens is. Maar die heeft niks aan een auto zolang ze haar rijroutine niet heeft afgestoft, en gewend is aan linkssturige auto's aan de rechterkant van de weg in urbanere gebieden dan Svalbard. Ik zag mogelijkheden! Stapels mensen waren zo vriendelijk mij te helpen leren rijden, en dit is mijn kans om wat terug te doen! Tjarda heeft een rijbewijs, dus die mag legaal rondrijden. En ik empathiseer van harte met lui die onwennig in een auto zitten. En mijn mantra op de weg is My Car Is Cheaper (al is dat meer om mensen als Fred Inge op de kast te jagen: ik rijd als een ouwe taart en tracht een dame in het verkeer te zijn). Ik ben voor haar dus de ideale rij-instructeur! Dus zaterdag nodigde ik haar uit om op de parkeerplaats van NP en de brouwerij wat rond te tuffen. Ik word niet zenuwachtig als ze uit onwennigheid wat dicht langs een steen manouvreert. En dat ging goed, dus het leek me tijd voor landweggetjes! Dus de dag erna heb ik haar de stad uitgereden, en daar waar het ontzettend overzichtelijk wordt hebben we van stoel gewisseld... en ook dat ging top! Alle dwangmatig te hard rijdende Tromsøværinger waren het daar niet noodzakelijkerwijs mee eens (haar onvergeeflijke toewijding aan de snelheidslimiet leverde haar nog een dikke vinger op van een eikel in een SUV), maar volgens mij is ze klaar voor wat echte rijlessen (met wat mazzel kan ze Robert, mijn ouwe instructeur, strikken) om het wat linkere deel van het curriculum hier, zijnde enerzijds de stad, en anderzijds de Heuse Weg naar Ergens Anders (waar je bij vlagen 90 mag!) te leren. Tjarda is er blij mee, en ik ben trots! Van rijbewijs naar instructeurschap in 4,5 maand, waarom niet...

No comments: