17 June 2008

Zakpijpen en slijmwurmen in vier talen

Ik zit hier van een aantal soorten forams de distributie in de Barents Zee uit te zoeken. En niet alleen waar ze zitten, maar ook waar dat vanaf hangt. En het leek ons zinnig om dan ook te kijken naar wat er allemaal aan grotere beesten (en planten) daar op de zeebodem rondhangt. Is vast relevant! Dus ik toog naar het instituut voor marien onderzoek, de jongens die de monsters voor ons nemen, en ook zo’n beetje met alle andere relevante informatie komen. De dame daar waar we mee samenwerken had wel een bestand met gegevens over wat voor antiperistaltisch uit zijn dak gaand ongewerveld gespuis zich in de buurt van onze monsters ophoudt.

Dat bestand was is het Deens. Sjøedderkopper, isopoder, svamper, slimormer, trollkreps… Als het onduidelijk was was het allemaal was gaf ze de Engelse of Latijnse naam, of liet ze in een boek zien wat het was. Zo met een half vertaalde file toog ik terug naar NP. Daar besloot ik dat ik van alle beesten de latijnse naam moest hebben (das tenminste lekker onambigu), maar ook de Engelse (zodat ik erover kan praten met lui als Lis, waar ik de data van kreeg, en Dorthe), en de Nederlandse (dat helpt vaak om een idee te krijgen van wat het nou eigenlijk ís.

Zo dook ik Wikipedia in. En wat ging er een rare wereld open! Sommige beesten kende ik nog wel uit mijn sedimentaire tijd, maar had geen idee van de Nederlandse naam. Wat ik ken als bryozoën blijken mosdiertjes te zijn. Klinkt meteen een stuk schattiger. Amphipoden blijken vlokreeftjes. Maar ik kwam ook vanalles tegen waar ik geen weet van had. Als het niet fossiliseert at ik er weinig kaas van. Zo dwaalde ik tussen de tandschelpen, spuitwormen, slangsterren, keverslakken en zakpijpen. In het Engels ook al wazig: peanut worms, spoon worms, sea squirts...

Er zijn nog twee groepen waar ik nog niet uit ben. De slimormer en trollkreps... letterlijk vertaald slijmwormen en toverkrabben. Wikipedia kent geen slijmwormen of slime worms. En als je het op een googlen zet kom je wel bij hele uiteenlopende dingen uit. Daar moet ik voor terug! En de toverkrab, dat heeft Lis me wel uitgelegd, maar het lijkt wel alsof alleen de Denen die klassificatie aanhouden. Toverkrabben zijn krabben waarvan één stel poten gereduceerd is geraakt. Spinkrabben schijnen eronder te vallen, maar ook heremietkrabben en kreeften. Hoe noemt men dat in Latijn, Nederlands of Engels?

6 comments:

Anonymous said...

Mijn geld is op de anomura voor de trollkreb en de nemertea voor de slimorm. Maar aangezien ik geen woord deens spreek en de ballen van zeebeesten weet, fossiel of niet, is dat natuurlijk vrij nutteloos...

Anonymous said...

Nou maar hopen dat er op wikipedia minder onzin wordt verkocht over geologie dan over psychologie. Ik consulteer wikipedia wel eens maar zo af en toe is het wel heel wild wat er zoal wordt beweerd. Anderzijds, over psychologie zullen meer lekenmeningen bestaan dan over zakpijpen en slijnwurmen. Hoe benijdenswaardig./MS

Anonymous said...

Hee hallo! Het lijkt erop dat die toverkrabben deze groep zijn: http://en.wikipedia.org/wiki/Anomura (had ff zin om deze bio-onzin op te zoeken :-)) Verder alles OK? Hier wel, hard aan t werk, maar gaat voorspoedig, ben aan t solliciteren in Frankrijk en Australie..
Cheers, Emma

Margot said...

Goed zeg, mijn blog werkt als een soort van Lieve Lita voor Nerds! Of zo. Die anomura en nemertea zien er heel veelbelovend uit. Die zet ik er in! Ik moet toch nog terugkoppelen met Lis (de spreadsheet gaf geen eenheden, das niet handig) en dan kan zij me vast wel vertellen of het ongeveer klopt.

En ook, sja taxonomie is een kwestie van afspraken, das lekker overzichtelijk. Dat klopt of het klopt niet. En als het niet klopt springt er in no time iemand op om dat aan de kaak te stellen. Dus op dat niveau zal zelfs wikipedia niet heel veel lulkoek verkondigen. Voor dergelijk vertaalwerk werkt het in de psychologie misschien ook. Als het maar niet over de inhoud gaat. Maar details over zakpijpen zullen mij ook gestolen worden...

En, die sollicitaties, gaaf! Ik duim...

Anonymous said...

Ha!

Ik denk dat je voor deze beesten toch maar 's de Traumdeutung open moet slaan...

Zakpijpen, slijmwurmen en toverkrabben...de meester had het niet moooier kunnen zeggen.

Marijn (geen Freudiaan)

Margot said...

Wat een goed idee!