21 July 2008

Rabarberfeest

Heel erg bar veel groeit er niet op deze latitude, maar wat hier groeit als brandnetels is: rabarber! In bijna iedereens tuin staat het wel.

Er zijn ook mensen met rabarbervrije tuinen, maar die weten dan lui als Sanja en Laura wel te vinden, in wier tuinen zo vreselijk veel staat dat het technisch gezien niet mogelijk is daarvan zoveel op te eten dat ze het ook maar merken.

Toen er een soort van rabarber uitruil ontstond werd er ook spontaan sociale druk gegenereerd om wat met die rabarber te doen. Zo was er al es rabarbertaart van Kirsty bij de koffiepauze, en zowel op het verjaardagsfeest van onze gevaarlijke bibliothecaris als bij een etentje bij Johanna de Finse schone dook huisgemaakte rabarbertaart op, van respectievelijk Laura en Sanja. Goed dat!

Tana kan nog steeds niet echt de hort op, maar ze houdt wel van rabarber en leuke mensen, dus die organiseerde spontaan een rabarberfeest. Zo stond ik op mijn zaterdagavond spontaan een rabarber-rijsttaart in elkaar te flansen. Nadat ik die dag al het gras had gemaaid voelde ik me zo helemaal de ideale huisvrouw.



Helgard, Carsten en ik hadden mooi op Sollidalsaksla aan onze eetlust gewerkt. Het ging van pas komen! Het werd een veritabel bacchanaal. We werden verwelkomd met rabarber-wodka-cointreau gelei, en er volgde stoofschotel met lam, kikkererwten en rabarber, hamburgers met rabarber-ui-pepersaus, witvis met rabarber-gembersaus, rabarberbrood met brie en rabarber, rabarber-meloensalade, en twee versies rabarber-rijst-toetje.

Een chefkok erbij hebben helpt natuurlijk wel. En we hadden een extra gast: de ouwe hond!


Er komt ook nog een foto met mensen erop. Deze heeft alleen een slechtverborgen Georgia...

Vanzelfsprekend kregen we het niet op. Helemaal volgerabarberd probeerden we allemaal aan het eind van de avond naar huis te rollen. En vanmiddag heb ik rabarber-rijst-taart als lunch!


Sanja in geen pap meer kunnende zeggen staat, bijkomend met Tana's olifanten...

En ergens in het najaar gaan we dit doen met aardappels! En misschien tussendoor nog met bosbessen.

3 comments:

Jeroen said...

Hehe...
Waarom niet met spam!?! ;-)

Anonymous said...

Oe, lekker! Mijn rabarberplant is nog vrij pierig (maar hij staat er ook pas een paar weken). Ik heb nog ergens een recept voor rabarberwodka dat al tijden op utivoering ligt te wachten...

Margot said...

Rabarberwodka! Klinkt hot.

En, met spam, eh, wat een goed idee!