05 June 2007

World Environment Day

Dat was hem dan! Best een zinnige dag. Bijeenkomsten als deze bieden altijd allerlei soorten mogelijkheden voor inzicht. Met wat mazzel zie je je onderzoek in een wat breder perspectief, word je gewezen op implicaties van wat je aan het onderzoeken bent op andere terreinen, heb je wat meer overzicht van wie wat doet en waarom, en krijg je een state of the art overzicht van waar het onderzoek nu is. Ik weet nu bijvoorbeeld ongeveer wat ze met dat International Polar Year aanwillen. Verder leer ik hierzo in Tromsø vanalles over (ant)arctische bende, en ook hier weer. Dingen als: hoe meten ze eigenlijk verspreiding van zeeijs? Hoe en waarom maken ze onderscheid tussen oud en nieuw ijs? Wat weten ze zoal nog niet over het gedrag van de overgebleven ijskappen en wat zijn ze er aan aan het doen? Handig om up to date te blijven, want dingen als of de Antarctische ijskap nou groeit of krimpt is best belangrijk te weten, bijvoorbeeld als je de publieke discussie wil voeren of als je een Nederlands paspoort hebt. (Meerdere collega’s hebben al vergenoegd geconstateerd dat ik hier vast wel blijf, want welke gek gaat er met enige kennis van zeespiegelveranderingen nog terug naar Nederland?) Verder, er gebeuren een hoop dingen die de aandacht van het publiek ook trekken. De pizzly, die enorme ijsbergen die de laatste jaren op beide halfronden afbreken (en waarvan de olieboeren maar moeten hopen dat ze niet voor de grap wat boorplatforms omver drijven), de Zuid-Amerikaanse boeren en Indianen en wat dies meer zij die wegens smeltende Andesgletschers binnenkort geen water meer hebben, Nepalezen die wegens doorbrekende gletschermeren meer water in hun mik krijgen dan ze leuk vinden… (Nieuwe term geleerd trouwens: GLOF, van Glacier Lake Outburst Flood.) Helaas kon het geen feest blijven en ben ik afgehaakt na een dodelijk saai praatje van een vage Finse beleidsdame. En dan morgen gewoon weer naar doje beesten kijken!

PS de prijs voor gaafste organisatienaam gaat naar: Riikkaidgaskasas Boazodoalloguovddas! (En das nog zonder diacrieten!) In iets dagelijkser taalgebruik "the international centre for reindeer husbandry". Mooie taal, Sami...

1 comment:

Anonymous said...

Nou heb ik al best veel rendieren gezien, maar ik heb ze nog nooit horen praten.

Ik begrijp nu waarom. :)