04 August 2009

Gletschervoorpret!

Zomaar, ineens, kreeg ik mail van Max, over dat er een gletschercursus zou zijn. En dat dat misschien een leuk idee is... En zo'n duwtje in de juiste richting is vaak precies wat ik nodig heb. Kom er zelf niet op! Maar dit klonk als echt een goed idee, dus ik schreef me in.

De cursus heeft niet uitsluitend plaats op de gletscher zelf; er waren twee theorieavonden ingeroosterd. Niet alleen goed voor touwgroeptheorie, gletscherkunde en lawinecontemplatie, maar ook handig om afspraken te maken over wie met wie meerijdt, wie bij wie in de tent slaapt en wie de pannen meeneemt. Dat soort dingen.

Gisteren was de 1e theorieavond. Er is plaats voor acht deelnemers, maar er waren er maar drie. Vandaag worden het er vast meer. En van tevoren had ik me vast ingelezen: de cursus kwam met een boek.


We kregen alvast onze uitrusting. IJsbijl, stijgijzers, borstharnas, ijsschroef (zou zo'n ding zo heten?), dat werk. Speelgoed! De ijzers passen onder mijn schoenen. En we probeerden vast een klein touwgroepje. Ik had bij "theorie-avond" andere gedachten gehad, of überhaupt geen gedachten, in ieder geval, ik had met macht der gewoonte een rok aangetrokken. Combineert slecht met een klimharnas. Maar het kan! En er was nog een kerel, Mathis, die zich ook in het hele kuras hees. Ging me nog soepel af; met een 8-knoop en wat mastworpen ben je er wel, en na 11 jaar padvinderij en een tijdje klimmen verrast zoiets je niet meer. De derde aanwezige was erger dan ik, en was op komen dagen in strandjurk, dus die mag morgen het harnas in.

Twee harnassen, twee touwen, twee slings, zes karabiners en zo de hele dakreut aan je lijf wekt allerlei buitensportheldhaftigheid op in de mens. Waar is die gletscher? Morgen pas! Maar nou heb ik thuis allemaal leuke speledingetjes liggen. De ijsbijl kwam naar huis, met twee klemknuteslynger (dit wordt weer net zoiets als autorijden: ik ga alleen de Noorse terminologie kennen) aan het frame van mijn fiets vastgemaakt. Ga je je ook meteen ongenaakbaar van voelen. Voorpret dus! Bring it on!

Leuk speelgoed!

2 comments:

Roelof said...

Een ijsschroef, jazeker.. en klemkluteslinger klinkt een beetje als prusiktouwtjes, maar dat weet ik niet zeker (klemknoop?)

Margot said...

Prusiktouwtjes, dat klinkt geloofwaardig. Audun noemde het "fainting rope", omdat we klommen toen mijn Noors nog pet was. En kijken of er cursisten zijn die "ijsschroef" kunnen uitspreken!