10 August 2007

Verslag Merian - deel laatst

Donderdag

Ik heb geen idee waarom ik het in mijn hoofd haalde om op het ontbijt te verschijnen, aangezien dat betekende dat ik maar 2 uur slaap had. Toen na het ontbijt niemand aanstalten maakte om schoon te gaan maken ben ik maar weer naar bed gegaan. Toen ik weer wakker werd was de hangar (geen idee waarom ze dat zo noemen, maar het is het overdekte stuk achterdek waar we de kernen verwerken) al schoon. Schaamte was mijn deel. Maar dat kon ik nog goedmaken want er waren nog zat labs die gedweild moesten worden. Dat ging vrij rap dus er was nog tijd voor een tukje. Wat goed was, want tijdens het dweilen van de labs kwam er een bericht door van Neptunus, gelardeerd met berispingen. Een brandslang lag al dreigend op het dek. De gevreesde 80-graden-noorddoop was aanstaande. Toen Neptunus (een van de matrozen met een haak en een IJslandse toeristenmuts) verscheen, na een fotopresentatie van onze meevarende fotograaf, bleek het erg mee te vallen. Iedereen moest om de beurt knielen op een bankje, wat gestook van Neptunus pareren, en veel drank beloven. Intussen werden je voeten gewassen met zeewater en prak uit de keukenmachine. Aan het eind werd je naam gevraagd (die je eerder op de dag uitgereikt had gehad). Had je dat goed kreeg je je certificaat. Noem mij niet Margot, noem mij Longyearbyen Leepelaar!

Er was over sommige namen nogal wat huilariteit. De topografische namen boeiden niet zo, maar over de dierennamen was meer te doen. De Humpback Whale was not amused. Wat de Jacobs Clam niet begreep want die vond dergelijks tenminste nog stoer. Henning Bauch, een van de leidende wetenschappers, en een beetje een haantje, mocht zich tot veler amusement tooien met de naam Mud Worm. Deze mocht ons nog verblijden met een verhaal over zijn onderzoek, hetwelk aantoonde dat een week op een Duits schip goed is voor je Duits, want in deze taal vertelde hij zijn rap gebrachte verhaal en het was perfect duidelijk. Na zijn verhaal was het tijd voor de bar. Alwaar wij onze laatste avond op dit mooie schip doorbrachten.


Vrijdag

De vrijdag is nog niet om, maar het idee is dat hij cruisetechnisch opgaat aan opruimen, schoonmaken en wegwezen. Dat kan ik ook wel van tevoren opschrijven! Het is een mooie tocht geweest. Over een maand ben ik hier terug...

No comments: