10 April 2008

Taxonomie

Deze weken wordt de universiteit gepavoiseerd met een visiterende Rus, die erg veel van forams af weet. Als die kerel in de buurt is is het de moeite waard te proberen zoveel mogelijk van zijn kennis over te nemen. En omdat ik een van de beginnender foram-taxonomen ben was de eer aan mij een workshop te organiseren.

Ik was weinig verheugd over het feit dat hij er 2,5 week zou zijn, waarvan de laatste 1,5 gelijk viel met mijn bezoek aan Wenen en Nederland, en een boottocht van Dorthe en Patrycja. Het moest dus van tevoren. Alsof we nog niet genoeg te doen hadden.

Het geheel zou plaats hebben op de universiteit, in het microscopenlab, waar ook een microscoop met camera staat. Das handig, want dan kan je allemaal tegelijk naar dezelfde foram kijken. En foto's maken, zodat eventuele consensus vastgelegd kan worden. Eventuele discordia ook, overigens.


De microscoop-met-camera

Het voordeel van de universiteit is ook dat ik Steffen een flink deel van de organisatie in zijn schoenen kon schuiven. En ik had hem toevallig recentelijk nog kaas gegeven, dus hij was me gunstig gezind en tuinde daarin. Gelukkig!


Steffen maakt een foto van een Cribrostomoides jeffreysi

Zo brachten we allemaal de beesten waar we niet zeker van waren, en de discussies barstten los. Wat kan er veel onenigheid over die beesten zijn zeg. En als we het al eens zijn dan nog niet van harte. Quote van Sergei, de bezoekende Rus: "My Cribrostomoides subglobosum are better than yours!" Die kon ik in mijn zak steken.

Het whiteboard was onontbeerlijk voor uitleg en discussie


Het was wel verhelderend, en gezellig. Maar wel vermoeiend. We hebben om een uur of drie de boel afgeblazen en gaan morgen verder. Wat nou Wenen voorbereiden.

Ik ben modern tegenwoordig, en maak aantekeningen rechtstreeks op de computer

Omdat de microscoop met camera eigenlijk een beetje teleurstellend beeld gaf werd er ook een gewoon exemplaar bij gehaald. Hier Sergei in actie.

En dan tussen beide workshopdagen mijn paleoceanography-paper herinsturen... ik zal blij zijn als ik maandag aan het eind van de middag (na mijn praatje) in Wenen achter mijn 1e Oostenrijkse biertje zit en even geen woeste deadlines voor mijn neus heb!

No comments: