18 May 2007

Nationale feestdag

Gisteren was het hier in Noorwegen niet alleen maar hemelvaart, maar ook iets wat ze in het algemeen heel prozaïsch "17 mei" noemen (dat is het elders ook), maar wat officieel (vertaald) constitution day heet. Grondwetsdag? Ik heb niemand over grondwetten gehoord maar er is wel van alles gaande. Overal hangen vlaggen, en men gaat traditioneel gezien brunchen met familie, en door de stad paraderen. Ik heb hier helemala geen familie maar ik had de eer uitgenodigd te worden bij de prof. Die had nog wat wetenschappers en haar buurvrouw uitgenodigd. Ze woont op het vasteland, dus ik heb nou ook foto's vanaf de andere brug. Wel gemaakt in petweer, maar daar was niet zoveel aan te doen.



Dit is een foto van de haven, met in het cirkeltje het lelijke gebouw waar ik vooralsnog in woon.



En hier een zuidelijker stuk eiland, met het instituut en Polaria.


Er was ook een heel integraal gezin, dat vóór de brunch al allerlei gebeurens had bijgewoond. In klederdracht. En de grap is dat dat hier mooi is in plaats van potsierlijk. Helaas met tegenlicht, maar aldus:




Hun dochtertje durfde niet op de foto.

De brunch was een heel bacchanaal, met champagne en zalm en blauwe kaas en wat je niet zoal kan verzinnen. Ik werd ook door buurvrouw en prof uitgenodigd voor een weekendje in een blokhut, een eind verder dan de locatie van de fietstocht van een paar posten terug. Gaaf! Zo zijn ze hier. Gastvrij en hartelijk en zo. Maar goed. Na de laatste kop thee ben ik nog even het dal ingefietst. Daar doe ik zometeen wel een postje over. Ik was er op tijd weer uit om een deel van de parades te zien.

Ik was 's ochtends al wakker geworden van de bijbehorende percussie: de 1e parade is bij mijn weten 6 uur 's ochtends. Ik was kwart voor vijf weer in de stad en ze waren nog volop bezig. Apart! Ieder sociaal of professioneel verband loopt mee. Met een banier voorop. De Tromsø schaatsclub, Berner Sennenhondclud, 's wereld noordelijkste studentenblaasorkest (ik telde wel 4 blazers), de lokale buikdansers, de hulpdiensten van het vliegveld... alles deed mee! Ik verzin hier niets. En ze lopen niet alleen, ze demonstreren hun ding ook. De taekwondoërs gingen meppend over straat, de rock 'n' roll dansers dansend, het rode kruis stopte af en toe om een dummie te reanimeren... best grappig! En alle banierdragers waren in klederdracht. Toch wel sexy, die knickerbockers. Dat ik dat nog es zou zeggen.





De lokale brandweer heeft trouwens ook moderner materieel.

Bij elkaar een rare dag! Maar wel leuk. Ik had gedacht aan luidruchtige dronkenschap bij een nationale feestdag, zoals we dat in Nederland doen, maar nee, dat gaat hier anders.

No comments: