03 July 2008

Vrije tijd op je werk

Denk aan bedompte ruimten en je denkt aan het klimhalletje van NP. Maar het bestaat! En das belangrijker dan dat het geen noemenswaardige ventilatie heeft.

Bij NP, en breder gezien: alle instituten in het Polarmiljøsenter (zijn er heel wat) zijn ze aangenaam liberaal met het gebouw. Als je bijvoorbeeld een kinderfeestje wil geven kan je het hele gebouw daar gewoon voor gebruiken. En het is een serieus kantoorpand, maar er staat een ijsbeer in de hal, er is een sauna en een squashzaal, je kan films vertonen in het auditorium... genoeg te doen.

De ijsbeer in de hal: de mooiste van Tromsø! Vind ik.

Ik vind het een sympathieke instelling. Het is ook vrij normaal om bijvoorbeeld na een skitocht nog even de POMI sauna in te duiken. Niemand die moeilijk doet over veiligheid of energieverbruik of dergelijks. Alleen maar mooi als dat ongetwijfeld dure pand ook buiten kantooruren gebruikt wordt!


Frivoliteiten als de sauna en de klimhal worden natuurlijk wel ingepast in de zeer formele huisstijl.

Wat er dus ook is is een klimhalletje. Nog es door wat klimfanatici in elkaar getimmerd. Audun, vanzelfsprekend een daarvan, had me er een keer op een regenachtige dag naartoe genomen. Meestal bolderen mensen daar wat heen er weer (dat kan ook alleen), maar ik ben bang voor bolderen, omdat je dan als je je grip verliest ook echt op de vloer valt, en ook vanaf een halve meter hoogte schijt ik daarvan al in mijn broek. Mijn knieën! We hebben er die dag dus echt geklommen. Zweterige boel, maar nog best leuk, voor zo’n minihalletje.



Omdat ik wou weten of ik na de bloeddorstige aanval van Helgards wasdroger nog kon klimmen ging ik daarheen. Om te constateren dat mijn deurpas niet op die deur werkt. De dame bij de receptie was gelukkig zou vriendelijk daar meteen wat aan te doen.

Nou kan ik in barre tijden gewoon daarheen, en mijn klimspieren een beetje op orde houden! En wie weet, misschien dat ik in de winter ook weer es in de sauna beland...

No comments: