26 June 2008

Dry suits in atoomkelders

Een herinnerings-SMS'je doet soms wonderen! Een ogenblik nadat ik het verstuurd had had ik de kerel die dry suits verkoopt aan de lijn. En vijf minuten later zat ik op de fiets.

Ik had begrepen dat deze kerel een wat onorthodoxe handel in kajakzut heeft. Je belt hem, en dan komt hij ofwel bij je thuis om zijn handelswaar te slijten, of hij neemt je mee naar zijn opslag. Het werd de 2e optie. Dus ik smeerde hem gauw naar huis om de kleren aan te trekken die ik normaliter onder zo'n pak zou dragen. En klokslag vijf draaide er een auto Heimveien in.

Dry suits passen is een hel; stel je voor dat je een groot hoofd hebt met veel touwhaar, en dat moet je dan door een rubberen of neoprenen kraag heen wurmen die zo smal is dat het nauw aansluit in de nek. En dat dan met meerdere van die pakken. Ik stel me zoiets voor bij rebirthing therapie. Maar ik kocht een dry suit. Nu nog even de hals zodanig oprekken dat ik het pak kan dragen zonder blauw aan te lopen.

Ik kreeg nog bonus bij het pak... het bleek dat de kerel zijn opslag in een ouwe koude oorlog atoombunker gevestigd is! Geweldig!

Wel raar als zo'n kerel ineens stopt bij een mysterieuze roldeur in de rotswand. En zich daarachter een wat duistere gang met veel geluid van stromend water uitstrekt. Navraag leerde dat in de jaren '50 de Noren ondergrondse opslag voor hun hele bevolking wilden. In ieder geval in Troms. Rusland is niet ver weg... dus het schijnt dat Kvaløya en het vasteland beide één zo'n gangenstelsel hebben (deze op het vasteland schijnt 800 m2 te zijn) en Tromsøya meerdere. Ik had me al eens afgevraagd wat die deuren toch zijn...

Inmiddels zijn de Noren niet meer zo bang voor de Russen, en heeft de gemeente (of wie ook) die dingen in de verkoop dan wel verhuur gedaan. Lijkt me fantastisch dat je een stuk van zo'n gang kan huren of kopen... en voor opslag voor kajaks prima geschikt! En in geval van atoomoorlog schijnen we dan maar met alle overlevenden ons heil te moeten zoeken in de parkeergarage in het centrum, die oorspronkelijk ook voor dat doel is aangelegd. Klinkt weinig aantrekkelijk. Maar ja, doodgaan aan stralingsziekte klinkt ook maar suboptimaal.

Wat wel optimaal klinkt is rap dat pak gaan uitproberen!


Het pak! Met krantomwikkelde petfles om de hals wat op te rekken. Hopen dat dat werkt. Moet ook nog een plastuit zien te kopen ergens, anders heb ik niets aan die 2e rits...

2 comments:

Anonymous said...

Tsjonge, rubberpakken, donkere kelders... kinky hoor ;-)

Margot said...

Het pak is goretex! Of daar een derivaat van, in ieder geval. Met alleen rubber kraag, manchetten, en voeten. Ik kom uit Gelderland, weetjewel...

ps de baas heeft een zweep! 8[