07 May 2008

GMT

Om mijn gegevens op enigszins aanschouwelijke wijze wil presenteren kan ik niet om kaarten heen. Op de VU maakte ik die met Surfer, maar daar heeft NP geen licentie voor. Ik had het gerucht al vernomen dat er op de universiteit cursussen gegeven werden met freeware. Daar moest ik bij zijn! Ik had al hard staan roepen dat ik die cursus wilde doen, en op de cursussen-mailinglijst gezet wilde worden, en ik had al staan zeuren over wanneer die cursus nou es kwam, maar dat hielp duidelijk niet. Ineens was hij daar. Gelukkig was er een uitvaller, dus ik kon wel meedoen. Op het laatste moment.

De gebruikte software is GMT (Geophysical Mapping Tool), en het is zo'n lekker gebruikersonvriendelijk boeltje. Das wel even aanpezen als je het ineens in een week moet leren. Na drie uur intensief college werden we geacht te beginnen. Help! Wat kan er een teringboel fout gaan zeg. Maar we komen er! Met watten in ons hoofd, en monitoroogjes, en ridicule koffieconsumptie, maar we komen er.


De cursus wordt overigens gegeven door een in Oslo woonachtige Belg. Die kan vrij veel van de cursistes (we hebben alleen vrouwen hier zitten) in hun moedertaal bijstaan. Is bijna een reden mijn Indiase cursusgenoot zo veel mogelijk de deur uit te werken, want dat Vlaams is zo mooi, en dat spreekt hij niet als zij ook luistert...

Hieronder even een kleine illustratie van hoe je vaardigheid evolueert (en das pas de 1e 3 dagen). Men herkenne de Barentszee. Met wat mazzel gaan mijn posters en powerpointpresentaties er een stuk gelikter uit zien!












No comments: