22 May 2008

Yes men

Toen ik voor de GMT cursus op de universiteit was raakte ik daar aan de praat met Katrine over films. Ze had gezien dat de filmclub "the Yes men" ging draaien, en vroeg me mee.

Tegen de tijd dat ik hem zou gaan zien was ik compleet, maar dan ook compleet, vergeten waar de hele film over zou gaan. Wat het extra leuk maakt overigens.

Het bleek een documentaire te zijn, en the yes men een stelletje Amerikaanse mafketels die, na rare onzin met maatschappijkritiek via computerspelletjes en barbiepoppen, es begonnen met een parodie op de WTO website. Die scheen door heel wat mensen voor de echte aangezien te zijn, en leverde hen uitnodigingen op voor serieuze congressen.

Bij elkaar ontwikkelde zich dat tot een hele serie publieke optredens als WTO, waarin ze een veel eerlijker beeld schetsen van de WTO dan deze zelf zou doen. De website laat zien dat ze ook af en toe als Dow chemicals of EXXON acte de presence geven. Mooi, en hilarisch bovendien.

Wie kans ziet de film in handen te krijgen moet hem zeker kijken. En wie dat niet lukt, kijk vooral hier!
http://www.theyesmen.org/

2 comments:

Anonymous said...

jaaaaa, Yes men! hoogtepunt van IDFA een jaar of wat terug.

-SPOILER ALERT_
Ik vond het betoog dat het uitbuiten van derdewereldlanden efficienter is dan slavernij briljant. En natuurlijk het recyclen van hamburgers :D

Henco

Margot said...

Die powerpoint slide met "why is 3rd world starving a problem?" is ook briljant. Ze zijn geweldig!