02 May 2008

Koninginnedag!

Van in het buitenland wonen word je vaak wat nationalistisch. Ik kreeg het tegen koninginnedag ook stevig op mijn heupen. De dag zelf hulde ik mij schaamteloos in oranje en toog naar mijn werk. Het bleek een goed idee: ik werd er zelf vrolijk van, en velen met mij. Dorthe kon als ze me zag meestal niet meer ophouden met lachen.

Ik moest op mijn beurt lachen toen ik zag dat Tana toevallig van top tot teen in het roze was. Foto!




’s Avonds zouden we eigenlijk Pompel og Pilt kijken, want Helgard en Carsten hadden dat nog niet gezien, maar wegens veranderde dienst van Carsten kon dat niet. Gelukkig was daar Corine, de Nederlandse nu nog labtechnicus maar per 1 mei postdoc, van de uni. Die vond het ook een goed idee om wat te doen. En het was bijzonder koninginnedagweer! Zo viel het besluit op het strand te gaan BBQ-en. Helgard en Patrycja vonden het, ondanks minder voeling met Juliana, ook een goed idee. Bij het inkopen doen vonden we zowaar oranje bierblikjes. Dat was snel bekeken!

Het was bijzonder sereen op het strand. Niet heel koninginnedagesque, maar wel heerlijk. Beetje bomen, eten, bier drinken en foto’s maken van de meeuwen tegen de avondhemel. Tot de zon bloedrood onderging en het koud werd.






Ik kwam zo kwart over twaalf thuis, maar de hemel was nog licht! Er is nog geen middernachtzon, maar het wordt dus nu al niet meer donker...


4 comments:

Jeroen said...

Begrijp ik het nou goed? Is de periode tussen het "niet meer echt licht worden" en "niet meer echt donker worden" (en vice versa) niet zo heel erg lang zodat eigenlijk heel het jaar wel ingedeeld kan worden in een "dag" en een "nacht" (van ettelijke weken lang) met daar tussen wat "schemer" met gewone dagen?
%-{

Margot said...

U chargeert een beetje! Eind mei begint de middernachtzon, die twee maanden blijft hangen, en doe daar dan nog twee maanden misschien-geen-middernachtzon-maar-wel licht bij, en twee maanden poolnacht (die loopt niet uit! Als de zon pas net niet meer boven de horizon uit komt schemert het dus nog zo hard dat het nog wel licht wordt) dus maar de helft van het jaar is het ofwel permanent dag ofwel permanent nacht... valt best mee toch?

Jeroen said...

Ik dank u voor de uitleg. Het is mij geheel duidelijk en ik vindt het stoer. Het zal wel wennen zijn maar ook wel leefbaar. Moet echt eens die kant uit om het zelf mee te maken. Of heel ver naar het zuiden waar ze vast ook zoiets hebben...

Margot said...

U is welkom! Maar het is, toegegeven, stoerder als je zuidwaarts tijgt, naar eenzelfde latitude. Geen warme golfstroom maar de circumpolaire zeestroming! Voor echte mannen! (m/v)