10 November 2008

Duister en noest

Mørketid nadert... het is nu officieel van 9 tot 2 licht. Niet zo lang. En dat is zonder de berg die de zon aan het zicht onttrekt meegerekend. Maar sneeuw ligt er niet. Wel zijn de wegen 's avonds en 's ochtends vaak beijsd. Niet het beste deel van het jaar, dus.

En misschien is dat maar goed. Ik heb het überhaupt druk met werk nu; het tellen is voorlopig gedaan en ik ben aan het klieren met de data. Maar naast het gewone werk moet ik ook zowel aan het verleden als aan de toekomst denken. Het verleden, omdat nog steeds niet al mijn moessonwerk gepubliceerd is. En de toekomst, omdat in juni mijn contract afloopt en ik dan eigenlijk wel weer iets anders moet hebben.

Om dat voor elkaar te krijgen zou het mooi zijn als ik een onderzoeksvoorstel gefinancierd zou krijgen. Dat is alleen niet makkelijk; zoiets lukt meestal niet de 1e keer, en ik heb het probleem dat als ik hier wil blijven ik polair onderzoek moet doen, en dat doe ik pas anderhalf jaar. Moeilijk je een voorstel in te bluffen in een gebied waar je pas zo kort in zit. Verder is mijn gebied van expertise nu de Barents Zee, en mijn tijd van expertise tijdsschalen van tienduizenden tot honderdduizenden jaren. En die zijn juist in de Barents Zee niet zo best gedocumenteerd. Beetje rare hoek waar ik me in gemanouvreerd heb.

Dus, omdat er weinig garanties zijn op dergelijk geld moet ik ook vast uitkijken naar bestaande banen. Nog meer werk. En deprimerend, want ik wil hier niet weg.

En daarbij is het zaak dat rijbewijs in de wacht te slepen. Ik begon aan het geheel om het te halen, en hoe sneller ik dat doe hoe beter het is. Als je hem eenmaal hebt kan je zonder beperkingen oefenen, en dan word je pas echt goed. En als je hem hebt weet je ook dat alle erin gestoken tijd en geld niet weggegooid waren.

Dus, nu moet het blik, met verzekering, op mijn naam, en ik moet regelen dat er winterbanden onder komen (de accu is opgeladen; leve Dierk!) en dan kan ik oefenen. En intussen nog de reguliere lessen. En de verplichte cursussen: deze week rijden in het donker. En misschien ga ik ook het theorie-examen morgen maar es proberen. Ik heb al geoefend op het internet en meestal haal ik het.

Maar bij elkaar moet er dus heelveel op-je-kont-zitten-werk gebeuren. Weinig buitenspelen! Maar soms heb je van die periodes waarin dat moet... en als het dan toch moet is november er wel een goeie maand voor.

No comments: