19 November 2008

Abundantiekaarten zover het oog reikt!

In Mei deed ik een cursus GMT: geophysical mapping tool. Daar kan je hele hotte kaarten mee maken. En het geheel doet niet aan user interface, maar is command-based (daar zal wel geen Nederlands woord voor zijn). Veel UNIXerij en c-shells en dergelijke nerderigheid.

Nu ben ik even achter de microscoop vandaan, en is het zaak dat ik mijn resultaten ga interpreteren. En om dat te doen moet je ze eerst aanschouwelijk maken. Met abundantiekaarten, dus! Tot mijn vreugde was de GMT-kennis niet al te ver weggezakt, en had ik in niet veel tijd een script dat een kaart produceert met alle monsterpunten erop, en dan daaroverheen de abundantie van de soort naar keuze, uitgedrukt in cirkelgrootte. Strak!

Weinig sappig, zo'n script.

De grap is alleen dat ik zo'n 200 soorten heb, en ook nog es een heleboel soorten op een hoop wil gooien. En dan ben je wel even bezig, zelfs met zo'n lekker script. Dus ik bedacht op een gegeven moment dat ik misschien es een mailtje moest sturen aan iedereen hier met de vraag of er iemand goed was met c-shells en zo. Die weten ongetwijfeld hoe je je computer zo gek krijgt dat script heel veel keer achter elkaar te laten runnen, en dan steeds met net andere input. Maar voor ik dat mailtje stuurde bedacht ik me iets.

Audun werkt niet alleen hier op NP, maar is ook zelfstandig webdesigner (nooit doen) en heeft vaak veelteveel hooi op zijn vork. En bij de meest slopende baal hooi, vertelde hij, had hij de hulp ingeroepen van een kerel die bij datamanagement zit. Ook een klimmer, natuurlijk. En het had geholpen. Dus ik dacht: daar banjer ik eerst es langs.

De kerel in kwestie lacht zich inderdaad een kriek om zulke simpele problemen. Hij paste mijn script iets aan, en bakte een lief shell-scriptje dat de boel itereert (als je dat zo kan zeggen). Commando geven, en koffie halen maar! De computer maakt zelfstandig net zo veel kaarten achter elkaar als je maar wil. Mooi, want ik ben nu klaar met de assemblages, en dat zijn 234 kaarten. Geweldig. En hij deed er een scriptje bij voor als ik meerdere soorten op één kaart wil hebben.
En dit rolt er dan uit! Of honderd ervan, als je wil.

En nu ben ik moe. Naar huis! Morgen nog even goed documenteren wat ik eigenlijk gedaan heb, en nog wat kaarten maken met andere info erop (temperatuur, korrelgrootte, voorkomen van sponzen, weetikveel) en dan kan ik beginnen met kijken wat voor nooit eerder vertoonde verschijnselen ik eigenlijk voor mijn neus heb!

En leve nerds, en hope dat ik zelf ook nog es één word!

5 comments:

Anonymous said...

tjonge, dat ziet er best goed uit zeg. ik vond mezelf inmiddels redelijk handig met ArcGis, maar lees hier nu functies voorbij komen die werelden doen openen.

Henco

Margot said...

ArcGis is voor fruitvorken! Onze hele afdeling kartografie schijnt geen contourkaart te kunnen maken met die zut. En dat dat niet noodzakelijkerwijs iets over de kwaliteit van de software zegt negeer ik even voor het gemak.

Maar, GMT is hot en tevens goochem! Ik ben wel verkocht. Kan je niet een cursus doen op kosten van de baas? Kejje lache!

Anonymous said...

Nou, dat is idd koek; je kunt er wel degelijk contourkaarten mee maken (of dat makkelijk gaat is weer iets anders, maar misschien kun je eens wat externe expertise inhuren om de kennis wat op te frissen :) ).

Een cursus zou ik best ok vinden. Of is het zo'n takkeduur pakket met zo mogelijk nog duurdere cursussen? Want dan gaat mijn baas waarschijnlijk niet lachen.

Henco

Margot said...

Wat een vozen dan! Ik moet ze maar eens gaan uitlachen. Waarom hebben we een hele kaartafdeling als ze dingen die kunnen niet kunnen.

Maar, GMT is... Helemaal Gratis! Dat is het leuke ervan. Als je een andere baan en baas krijgt kan je het gewoon blijven gebruiken. En cursussen, sja ik wandelde gewoon bij de universiteit binnen, net doende alsof dat zo hoorde, en toen was dat voor mij dus ook gratis.

En nou ga ik een boek over LiNuX lenen bij Dima de gestoorde fysicus! Ik wil harder nerd worden dan dit. Bareûh.

Unknown said...

Goed zo.
JW