24 June 2009

Ik kom uit Gelderland!

In Nederland kan je die kreet vaak gebruiken. Om je wereldvreemde naïviteit glashard te bewijzen, bijvoorbeeld. Al hadden we op de VU op een gegeven moment zo veel lui uit (uiteenlopende uithoeken van) Gelderland dat het niet meer werkte. "Ik kom uit Gelderland! Daar doen we dat soort dingen niet." Alleen overtuigend als je de enige Gelder bent.

Hier werk het niet. Niemand heeft ooit van Gelderland gehoord! En wie dat wel heeft weet er teveel vanaf. Ik probeerde het es jegens een Nederlandse biologe. Haar antwoord was "Ik kom van Goeree-Overflakkee!" Heb daar maar es van terug. Ik dacht het niet.

Wat nog wel werkt is "I'm from the bible belt!" Geen hond weet dat Nederland er een heeft, maar iedereen kan zich er onmiddellijk een beeld bij vormen. En hij stond ik de krant! Overzichtskaartje van de grootste partijen in alle gemeenten. Het geel van CU-SGP tekent zich prachtig af in de bekende zuidwest-noordoost lopende strook. Nijkerk is CDA-groen, maar omringd door niet minder dan drie gele gemeenten: Putten, Barneveld, en Bunschoten-Spakenburg. Alleen D66-Amersfoort houdt in die regio het hoofd koel. De zwartekousengordel, het Nederland dat geen buitenlander kent!

Voorpagina van de internationale editie van het NRC, op maandag 8 juni

2 comments:

Henco said...

het is wat moeilijk zichtbaar, maar Amersfoort is dus d66? dat lucht dan weer op, tot op zekere hoogte

Marnix said...

Ik woon in Gelderland! En kom uit Zeeland! Oh nee... Nu ben ik vast wereldvreemd en gristelijk! ;-)
... moet zeggen dat ik dat nog nooit als excuus heb gebruikt, bedankt voor de tip.