03 December 2007

Saaie feesten

Dit weekend stond stijf van de kerstfeesten. Vrijdag was “juleborden” van het hele gebouw, POMI dus. Het schijnt bekend te zijn dat dat enorm saai is. Maar dat gaat niemand de nieuwkomers vertellen. Ik toog er dus heen, naïef vermoedend dat feesten leuk zijn. Gelukkig wist ik dat de Finse dames er ook heen gingen. En het eten was goed! Pinnekjøtt, het is iets als gedroogd gezouten en dan gekookt lamsvlees. Of zo. Maar lekker is het! Maar verder was het behoorlijk pet. Ik was me al aan het verbijten dat ik niet ingegaan was op zeer onofficiële uitnodigingen van het kerstfeest van de universiteit. Maar dat deed ik mezelf aan, dus moet ik niet zeuren.

Er waren bijna alleen saaie mensen, en de muziek was afschuwelijk, de ambiance gewoon de onaangeklede POMI-kantine. Volkomen ruk, dus. Zodra het ook maar enigszins sociaal acceptabel was ben ik met de Finse schonen gevlucht. We zijn naar de snowboarderskroeg gegaan. En daarna naar Verdensteateret, filmhuis annex kroeg, omdat daar het premierefeest was van “Control”, de film over Ian Curtis van Joy Division. Maar daar waren we snel weer weg, omdat één van de Finsen het er niet prettig vond. We eindigden in Meieriet, waar de avond toch nog raar werd. We waren nog niet binnen of een niet eens zo dronken Noor bood ons alledrie een aardbeien-marguerita aan. Meestal een slecht teken, maar deze kerel deed dat blijkbaar niet om irritant gedrag af te kopen. En we zaten nauwelijks, of er kwam een vent op ons af die vroeg of we vonden dat zoenen vreemdgaan is. Dat werd een hele discussie. Zijn maat kwam er ook bij. Een kerel waarvan ik niet wist dat je ze in Tomsø had. Een vent van 20 met tatoeages zover het oog reikt (en waarschijnlijk verder), eyeliner (!!), een Oost-Europese fascistoïde ogende legerpet met overbodige wapenschilden erop, en natuurlijk zwarte nagellak. En net zo raar in gedrag als in uiterlijkheden. Zo werd het toch nog leuk.


Zondag konden we in de herkansing. Dat was het polarklima-kerstfeest. Zondag is een wat gare dag, maar het moest maar. Nalan had het gebouwtje van de lokale jachtclub afgehuurd (jacht als in met boten, niet met geweren). Een heel lief gebouwtje op het puntje van de pier! Woest dat niemand te water is geraakt, want natuurlijk lag er een laag ijs op de hele pier, en zag je niet waar je liep of fietste omdat de wind je ogen deed tranen. Sfeervol!



Foto vanuit het raam, de pier af, en vanaf de pier zelf, kijkend naar Fjellheisen (op de berg)

Dit feest wilde ook maar niet wild worden, maar in ieder geval was het wel gezellig. Iedereen was weer heel vroeg weg, dus het eindigde wederom met de Finse dames en mij die alsnog naar de kroeg gingen. Blijkbaar zijn de Finnen de wildste feestbeesten in deze contreien. Afgezien van de universiteitslui dan. Die weten wel hoe het moet... ik had zaterdag Steffen de StinkkaasDeen over de vloer, en die katerde er nog lustig op los. Patrycja zag ik pas zondag maar die scheen er de hele zaterdag nog erger aan toe te zijn geweest.

Maar goed. Zo had ik nog een productieve zaterdag! Ik heb sneeuwschoenen gekocht. Hopen dat er snel een gelegenheid is om ze uit te proberen!

4 comments:

Anonymous said...

Heej Margot!!!

Af en toe speur ik internet af. Dan kijk ik bv hoe het met Laura gaat!!! En kwam ik jou ook tegen!!! Ik heb heel leuke herrinneringen aan de paar dagen Noorwegen, en onderandere de avond dat jij bij Laura op visite kwam... Ik weet niet of je nu met kerst ook in Tromso zit?? Maar bij deze de beste wensen en fijne dagen en ik proost op een gezond 2008!!! En wie weet tot ziens!!!

liefs, Marcel

Margot said...

Hee Marcel!

Gelukkig nieuwjaar nog! Dat was inderdaad een goeie avond. Kom vooral nog es aan een schip pulken hier! Heffen we er weer een glas whisky op.

marcel bakker said...

Heej Margot... Ik zoek me rot naar deze site... snap er nog niks van, maar ben inmiddels erachter dat reacties gewoon geplaatst worden op de plek waar ik ze zelf heb achter gelaten!!! Hier alles perfecto. Maandag weer werken na 2 weken vrij na afloop van een reis Madiera - Fortaleze(Brazilie)... Vaar jij ook nog es? En weet jij wanneer Laura teug is uit Costa Rica? Oud en Nieuw was door drank overgoten... Erg gezellig... En bij jullie?
liefs, Mars

Margot said...

Hee Marcel!

Ik zoek me ook steeds rot! Een beetje commentaar leveren op postjes van begin december, lekker overzichtelijk dat... :) Volgende keer iets uit januari uitkiezen? Maar, oud & nieuw, heel erg drankerig wilde het niet worden... wie doet dan ook alle kroegen dicht op oudejaarsavond. Types! En varen, ja komend jaar minstens 1x in de buurt van Svalbard, en misschien wel 2x. We gaan het zien! Maar das eind zomer, want dan zit dat zeeijs niet zo in de weg. En Laura, ja die kan ieder moment terug komen. Ik weet het niet precies! Je gaat het wel merken. Groet!