27 September 2007

Voorwerpen

Ik ben in dit blog een tikje gefocust op landschappen. En om het allemaal niet te saai te laten worden doe ik es een postje met hele andere dingen. Voorwerpen, namelijk! Even een paar die nieuw voor me zijn, of waar me iets aan opviel, of iets anders dat ze in mijn aandacht aanbeval.



De open haard
Het is hersfst, de sneeuwgrens lag vanochtend op pakweg 300 meter, haardvuurtijd! Helaas zonder bokbier. Maar dan nog. Je hebt warmte, iets om naar te kijken als je te afgedraaid bent om een boek te lezen, en je gaat er (en je huis erbij!) erg lekker van ruiken. Ik ben er donders blij mee.


Het koffiezetapparaat
Eerder in de blog maak ik al melding van dat ik er eentje kocht omdat zowel Marijn als Floor langs zouden komen. De dag dat de laatste vertrok maakte ik hem schoon. En ragde maar meteen met de afwasborstel door het glas heen. Hij was duidelijk niet voorbestemd voor meer dan die twee mannen.


Vistube
Ze verkopen hier overal geprakte vis met tomatensaus in tube! Geweldig dat. Hikevoedsel! De tube is van metaal, maar dat geeft niet; anders zou je blik meenemen en dat is erger. Geeft meer zooi en hij moet in één keer leeg. En zo’n tube niet. Doet het ook als alternatieve mayonaise! Leve Noorse cuisine.


Ron’s proefschrift
Kreeg ik in de bus! Met een zeer verontrustende kaft. Maar een fraaie inhoud. Goed zeg, het stuwmeer overrijpe AIO’s loopt maar traag leeg, maar het loopt!


Mijn schoenen
Die kon ik testen met Floor. Ze zijn geslaagd! Met 5 haakjes hoef je je gewoon geen zorgen meer te maken over je enkels. En niet alleen dat; het is ook veel minder vermoeiend om langs een helling te lopen. Op mijn vorige schoenen waren dan al je spieren onder de knie krampachtig aan het proberen je voet recht te houden, of het scheef lopen te controleren, en nu met deze (Varg Isogaisa, voor de geïnteresseerde) kost het gewoon helemaal geen moeite. Top!


Mijn bed
Ik had mijn bed gekregen van een van de managers hier, en ik wist dat die het weer had van een stel van onze glaciologen, en ook dat die het als het kinderbed dat het eigenlijk is in gebruik hadden. Op maximale lengte passen er ook volwassenen in. Maar ik blijk dezelfde te hebben als Ward en Milan… toch hoop ik op meer dan één vlak in een andere categorie te vallen dan die twee.


Een blik perencider
In Noorwegen mag je pas sinds een aantal jaar alcohol verkopen in de supermarkt. En alleen onder de 5%. Alleen bier dus. Pils-achtig bier. En cider. Maar met al die restricties hebben ze dan wel perencider! Kende ik helemaal niet. Maar het is wel lekker.


Mijn blog
Die is ineens gedeeltelijk Duits geworden! Hoe heb ik dat nou weer voor elkaar?

3 comments:

Anonymous said...

Kleine lofzang op de vis in tube: goed spul! Ja! Maakt zelfs hardkeks lekker. Kun je geen exportbedrijfje opzetten vanuit Noorwegen om dat spul op grotere schaal in Nederland te krijgen? Die ene tube ging er behoorlijk hard doorheen in Italie.

Margot said...

Wel he! Ik moet even kijken hoe lang die zut eigenlijk houdbaar is. Indien lang kan ik, als ik in het najaar langs kom kachelen, wel een paar tubes dumpen in Beunhaas HQ!

Margot said...

Spul is ruim een half jaar houdbaar! Exportbedrijfje here I come!