03 February 2008

Hoge Nederlanse cultuur in Tromsø

Tordis wees me enige tijd geleden op een advertentie in de krant. Het was een uitnodiging van de Nederlandse ambassabeur in Noorwegen voor alle Nederlanders in Troms om naar een concert in de domkerk te komen, en naar een receptie achteraf. Goed idee! Het is een mooie kerk, en ik vroeg me al een tijdje af hoe hij er van binnen uit ziet. En niks mis met muziek, ook. Het bleek later een concert te zijn in het kader van het Nordlys (noorderlicht, dus) festival. Is 9 dagen van concerten, allemaal in de hogere cultuur sector. Klassiek en jazz en zo. En dans, ook. En multivariate statistiek, gek genoeg.

Maar terug naar de Domkerk. Mooi ding! De uitvoerende artiesten waren de New Dutch Academy Soloists. Is, behalve dat ze in Nederland gevestigd zijn, weinig Nederlands aan, maar een kniesoor die daarop let. Ik ben meer van de muur van geluid (hele symfonie-orkesten, grote koren!), en dit waren max 4 muzikanten tegelijkertijd, maar toch was het de moeite waard. De spreekstalmeester wist de boel ook mooi aan elkaar te kletsen.

Na afloop togen we het monumentale bankgebouw in. Had ik eigenlijk ook een foto moeten maken... maar ik kon mijn camera even nergens kwijt. In ieder geval, het deed me qua sfeer wat aan de Koninklijke schouwburg denken. De ambassadeur blijkt een leuke kerel te zijn. De universiteits- en NP Nederlanders misten de ouwe kaas, haring en bitterballen, maar er was wel jenever! In laarsjes. Bier uit een laars kende ik wel, maar jenever? Gelukkig waren het niet zulke grote laarzen. Wel lekkere jenever. En de ochtend erna bedacht ik dat ik eigenlijk vergeten was om te eten. Hips. De taalgoochelarij zette zich wel voort; ik raakte aan de praat met een stel waarvan de man hier in het gebouw werkt. Hij is Duits, zij is Nederlands, en ze wonen al sinds mensenheugenis in Noorwegen. Ruimte genoeg voor begrijpelijke talen. Maar toen die Duister zijn Oost-Fries op ons uitprobeerde hield het toch wel op...





En de multivariate statistiek... er deed zich een cursus voor, en ik doe hem. Blijkt dat de docent een in Spanje woonachtige Zuid-Afrikaan is, die met sabbatical is. Eind januari was hier de "arctic frontiers" conferentie, en daar was hij traditioneel bij betrokken. Dus hij had de vrijheid van zijn sabbatical aangegrepen om er dit jaar weer heen te gaan. En de rest van de band in zijn kielzog... hij blijkt niet alleen goed met statistiek, maar ook een Catalaans jazzpianist van naam. Dus tijdens de conferentie gaf hij overdag statistiek en ging 's avonds, zij het in het kader van Arctic Frontiers dan wel Nordlys Festivalen, pianospelend uit zijn dak. En dat hield hij na de conferentie nog even vol voor NP-geïnteresseerden... Holistiek viert hoogtij!

No comments: