07 April 2008

Meer skiën, meer!



Om tussen het werk toch een frisse neus te halen was zondag gedeeltelijk toch een ski-dag. Dit was tevens de kans om weer een nieuw gadget uit te proberen: vellen! Ik kende het verschijnsel voor ik hier kwam niet, maar het zijn een soort van lappen asymmetrisch fluweel met lijm. Meestal zijn ze even lang als je ski zelf. De haren van het fluweel zorgen ervoor dat je nog maar één kant op kan glijden. Overigens houden ze je in de andere richting ook wel een beetje tegen. Ze worden veel gebruikt voor de echte diehards, die een flinke berg op lopen en er dan weer vanaf skiën. Naar boven met vellen, en dan op de top haal je ze weer van je ski’s af, en dan raas je als een malloot weer naar beneden. Ze maken het mogelijk om vrij steile hellingen te doen zo.

Ik had, daarentegen, korte vellen gekocht; die geven minder grip, maar je kan er wat makkelijker mee naar beneden. Ze zitten alleen onder het middengedeelte van de ski’s, wat het stuk is waar je mee afzet. Wat een uitvinding. Omhoog gaat heel lekker, en kleine stukjes naar beneden gaan niet zo heel dynamisch, maar het gaat wel. En waar we omkeerden haalde ik ze weer weg.

Vóór het skiën worden de ski's nog even in de was gezet. Maar let op de mijne (in de sneeuw naast Audun) met de vellen eronder!


Was ik oorspronkelijk niet van plan (snel is eng!) maar daar liet Audun me niet mee weg komen. Dus ging ik als een malloot naar beneden… mijn ski’s zijn nogal snel. Maar ik begin het te leren! Ik kon zowaar om bomen heen manouvrerend een vrij steile helling af! Ik verbaas mezelf. Het wordt nog es wat met mij.

Lunchpauze

No comments: